Aj napriek tomu, že používanie hotovosti má z dlhodobého hľadiska klesajúcu tendenciu, bankomaty
majú svoj neoceniteľný prínos ako pre banky, tak pre koncových klientov. Čo však v prípade, ak si
potrebuje hotovosť vybrať osoba s určitým druhom zrakového znevýhodnenia? Banky na takýchto
klientov väčšinou zabúdajú a namiesto toho sa používatelia musia potykať s rôznymi komplikáciami
a bezpečnostnými hrozbami. To nie je dobrá vizitka, obzvlášť, ak ide o otázku financií. Je tak len
otázka času, kedy takýto klienti zamieria radšej ku konkurencií.
Nájsť ho je náročné. Použiť ho je nemožné
Na to, aby hendikepovaná osoba bankomat našla, by mal spĺňať určité atribúty a parametre, ktoré by
mali byť vopred komunikované a klientom banky dobre známe. Na tento aspekt zanevreli prakticky
všetky slovenské banky a používateľov nechávajú napospas osudu. Vysvetlíme Vám, aké sú to
atribúty, ako ich aplikovať v praxi a ako zaistiť svojim zrakovo znevýhodneným klientom, že si Váš
bankomat určite nespletú s bankomatom konkurencie.

Bohužiaľ podstatne horšie je na tom samotná manipulácia, ovládanie a prístupnosť bankomatového
systému. Viac ako 90% slovenských bánk otázku sprístupnenia pre zrakovo hendikepovaných úplne
odignorovala. Následne je len otázka času, kedy takúto banku odignorujú aj samotní klienti a opäť
zamieria ku konkurencií. Na tomto mieste je vhodné pochváliť jednu slovenskú banku, ktorá sa
s úlohou prístupnosti pre osoby so zrakovým postihnutím popasovala výborne a funkčne už pred viac
ako 10 rokmi. To je len výsledok snahy a presvedčenia, že keď sa chce, tak sa to dá a ostatné banky
by si rozhodne mali brať príklad.
Vážne bezpečnostné hrozby a riziká, na ktoré sa nemyslí
Modelový príklad. Pán Jozef si chce zo svojho účtu vybrať hotovosť. Nakoľko v dôsledku cukrovky
prišiel o 80% zraku a je klientom banky, ktorá nerieši otázku prístupnosti svojich bankomatov, je pán
Jozef odkázaný na asistenciu tretej osoby. Tej poskytne svoju platobnú kartu a rovnako jej prezradí
svoj PIN kód. Spolu sa teda vydajú hľadať bankomat jeho banky. Pán Jozef síce stojí vedľa osoby,
ktorá manipuluje s bankomatom, no v dôsledku svojho zrakového znevýhodnenia ju nevie
kontrolovať. Následne táto osoba obslúži bankomat, vyberie hotovosť a podá ju spolu s platobnou
kartou pánovi Jozefovi. Ten si hotovosť a kartu odloží a všetko je v poriadku. Alebo nie?
Vo vyššie uvedenom modelovom príklade je nespočetne veľa príležitostí, kedy by tretia osoba vedela
pána Jozefa ohroziť a zneužiť. Od krádeže hotovosti, zduplikovanie platobnej karty, zmeny PIN kódu a
vykonanie iných úkonov, ktoré by si pán Jozef nemal ako skontrolovať. Keby je však pán Jozef
klientom banky, ktorá myslí na otázku prístupnosti, bankomat by si sám našiel, vďaka
sprístupnenému systému by ho sám obslúžil a nevystavoval sa žiadnemu riziku zneužitia či krádeže.
Ukážeme vám, ako sa to ne/ má robiť, aké sú trendy a ako to robí Vaša konkurencia
Spoločnosť Blind Vision pomáha Slovenským bankám s náročnou otázkou prístupnosti produktov
a služieb pre všetkých rovnako a bez diskriminácie. Eliminujeme potenciálne riziká a hrozby zneužitia
v dôsledku neprístupných produktov a služieb. Vysvetlíme vám a na vzorke relevantných
respondentov ukážeme, ako by mal vyzerať prístupný bankomat. Realizujeme projekty so zameraním
na sprístupnenie bankomatov, pomáhame odhaľovať ich nedostatky či skryté chyby. Prinesieme vám
cenné informácie o ozvučení, označení aj orientácií bankomatov, aby bola práca s nimi príjemná,
komfortná a hlavne bezpečná aj pre osoby so zrakovým postihnutím.

Manipulácia s hotovosťou a financiami vašich klientov je mimoriadne citlivá téma, ktorú by ste
rozhodne nemali podceňovať. Čo ak v dôsledku chyby v prístupnosti príde váš klient o svoje financie,
platobnú kartu, alebo budú zneužité jeho osobné údaje? Poznáte všetky skryté hrozby a nástrahy,
ktoré číhajú na zrakovo znevýhodnené osoby pri používaní bankomatu? Kontaktujte nás a my vám
radi pomôžeme zdokonaliť vaše bankomaty, produkty či služby.